HU / EN
Sebastian Consort
A Lachegyi Imre furulyaművész által alapított és vezetett Sebastian Consort a hazai régizenei élet meghatározó együttese, egyúttal a fesztivál „házigazdája” is. Változatos, a régizene legtágabban értelmezett időtartamát felölelő repertoárjának megfelelően az együttes felállása és létszáma is változó. A Börzsöny Barokk Napokon immár hagyományosan egy kisebb felállású kamarazenei estet, valamint egy nagyszabású zenekari koncertet is adnak.
Első koncertjük a német és angol barokk legnagyobb mestereinek kamaraműveiből áll. Henry Purcell (1659—1695) korai halála ellenére (mindössze 36 évet élt) óriási életművet hagyott hátra. Összesen mintegy 40 színpadi művet írt, ezek közül legismertebbek az Artúr király és a Dido és Aeneas operái. A Prophetess vagy Diocletian címen is ismert ún. szemi-operájából származik a III. felvonást bevezető chaconne vagy angol nevén ground, amely egy ismétlődő basszusdallamra írt variáció. Purcell 1694-ben, II. Mária királynő születésnapjára komponálta a koncert címét is adó ódát („Come, Ye Sons of Art” — Jöjjetek, művészet gyermekei), amelyből egy bensőséges, érzelemdús ária, a „Bid the Virtues” hangzik el a műsorban. A harmadik Purcell-mű az 1683-ban kiadott 12 triószonáta egyike, a két hegedűre és continuóra írt g-moll, amelynek egyik hegedűszólamát ezúttal a furulya szólaltatja meg. Georg Friedrich Händel mintegy összekötő kapocs a két ország között: Halléban született 1685-ben (ugyanabban az évben, mint Johann Sebastian Bach és Domenico Scarlatti), német területen és Itáliában folytatta tanulmányait és zenei karrierjét, de később Angliába költözött és itt vált ünnepelt zeneszerzővé. Szvit formában írt G-dúr triószonátája mellett a Semele c. oratórium-szerű, de profán, mitológiai témájú zenedrámájából származó „O Sleep, Why Dost Thou Leave Me” kezdetű áriája szerepel a koncerten, amelynek szövegét Ovidius Átváltozásaiból merítette. Händel személyesen is ismerte a koncertet záró mű szerzőjét, Georg Philipp Telemannt. A „Ich seh’ euch fast mit bittern Tränen” kezdetű, szoprán szólóra, két hegedűre és basso continuóra írt, bűnbánati témájú kantáta szövegét Tobias Henrich Schubart írta, és 1732. február 24-én, a nagyböjt előtti ún. böjtelő időszakának utolsó vasárnapján mutatták be.
© MMXXIII Consort Zenei Alapítvány